FOLLOWERS

PENGURUS IKLAN

Tuesday, June 21, 2011

PPM 1978...!


Faris Petra pada 1978...!
The second pix was taken when we were watching the semi-final of the Malay debate between our school and STF). Norzaini Yasok is in the back row, left most, with me sitting next to her. Some cikgus there are Pengetua (Hj Hamdan), Ustaz Alwi, Cikgu Anuar , Cikgu Bakar, and Cikgu Yusof Ali (arwah).
Faris Petra hampir-hampir berjaya bergelar juara bahas bahasa Melayu peringkat kebangsaan pada tahun 1978. PPM (Pesta Piala Perdana Menteri) yang kini dikenali Hari Kecemerlangan SBP (HKSBP) telah berlangsung di Faris Petra pada tahun tersebut.

5 comments:

busymum100 said...

Dua tahun SMSKel masuk final, dan dua2 kali kita gagal jadi juar. Juga dua2 kali kita dapat anugerah Pemidato terbaik:
1976 - (Prof) Razali Mat Zain
1978 - Roslan Ab Ghani

Tahun 1976 tu lah kita menggugat SBP lain kerana menjadi SMS pertama masuk final. Lawan kita pun bukan calang2 pasukan. Kita jumpa "gergasi debat" masa tu, iaitu Kolej Islam Klang.

Adik2 perlu tau, zaman tu, apabila dalam ucapan, kita di asingkan kepada 2 kategori (ini mmg kategori Kem Pelajaran), iaitu SBP dan SMS. SBP adalah sekolah2 ulung seperti MCKK, STAR, SDAR, SMSAH, SSP, TKC, KIK & RMC (Maktab Tentera Diraja). Yang lain2 tu kira macam 2nd class citizen, dan di sebut "sekolah-sekolah menengah Sains".
Zaman dulu segregasi ini terlalu ketara. Mereka yang lain nain keretapi class 2, kita yg SMS ni kelas 3 je dan terpaksa berebut dgn org awam :-((

busymum100 said...

Satu lagi SBP tertinggal ialah STF.

Itulah, bila kita lihat balik, kita sudah melangkah jauh (mat salleh kata We have gone a LONG way). Sekarang SPB lain gerun kat kita, dan sepatutnya kita kekalkan kecemerlangan sekolah kita!!

CiKgUaZeMi said...

Insya-Allah...

Unknown said...

Pertandingan Bahas PPM 1976 & 1978 (Bahasa Melayu) adalah satu catitan sejarah manis untuk Farispetra

Salihin Rahim said...

1978 di Sains Kelantan ......?

SAYA SUKA FARIS- PETRA.COM